Contacteer ons
Contacteer ons
ARTIKEL

De relevantie van garantie: garantietermijnen uitgekleed

Laatst gewijzigd: 8 december 2022
Condens op raam

Garantie. Een veelbesproken topic waar we ook bij Windocare wat over te vertellen hebben. Want garantie is gelaagd. Wist je bijvoorbeeld dat je soms meerdere verschillende garantietermijnen hebt op één product? We leggen het glashelder uit in deze blog.

Beginnen bij het begin: 10 jaar garantie

Het productieproces van om het even welk Windocare-element (ramen, deuren, schuiframen, vliegenramen of zonwering) is altijd het beginpunt. Het draait bij al die elementen altijd om profielproductie van pvc, hout of aluminium. Bij zulke profielproducties werken fabrikanten met standaardgaranties op kleur. Onze service-held geeft meer details:

“Bij aluminium wordt het ruwe aluminium verwarmd en door een mal geperst. Het resultaat is een profiel. Bij pvc is dat identiek. Om een kleurtje te verkrijgen, wordt er bij pvc met een folie gewerkt (bv. grijs- of zwarttinten, houtprint). Aluminium wordt dan weer gelakt of gepoedercoat.”

En op díe kleur van de profielen krijg je dus tien jaar garantie. MAAR – en dat is een grote maar – die 10 jaar garantie geldt enkel op voorwaarde dat je de profielen goed onderhoudt! Soms wordt er ook wel eens gegoocheld met 12, 15 of zelfs 20 jaar. Maar dan alleen omdat de fabrikanten overtuigd zijn van de kleurvastheid van de profielen mits een goed onderhoud.

Garantie op glas

Ook op het glas rust een bepaalde garantieperiode. Vaak geven glasfabrikanten 10 jaar garantie op hun glas. Je dubbelglas mag gedurende die tien jaar zijn isolerende werking niet verliezen en er mag geen condens ontstaan tussen je glas. Maar die garantie geldt dus enkel op het glas. Niet op de verplaatsingskosten of werkuren om het glas eruit te halen, er weer terug in te stoppen …. Let ook dat foutjes in het glas vanop 2 meter afstand zichtbaar moeten zijn. Anders telt je garantie ook niet.

Gouden raad van de service-held: “Behandel je ramen en deuren zoals je auto. Want die moeten 30 à 40 jaar meegaan. Je auto niet. Preventief onderhoud en regelmatig schoonmaken is dus key. In de volledige levensduur van je buitenschrijnwerk heb je enkel de eerste tien jaar garantie, maar met onderhoud kun je de levensduur ervan aanzienlijk verlengen!”

De tijdlijn van garantie

Overzicht tijdlijn van de garantie van ramen en deuren

10 jaar: op de kleur van de profielen van buitenschrijnwerk en het glas.

5 jaar: op screens en rolluiken. Hierbij gaat het om garantie op de bewegende delen en op de motor.

2 jaar: op het beslag. Kortom: op alle bewegende mechanische delen (scharnieren, raamkrukken, klinken, afdichtingsrubbers, sloten …). Je krijgt voor het beslag slechts twee jaar garantie omdat het gemakkelijker slijt door veelvuldige bewegingen. Ook op vliegengaas van je vliegenramen zit standaard 2 jaar garantie.

Advies van de service-held: het is sowieso een verstandige keuze om een onderhoudscontract aan te gaan bij Windocare. Want preventief onderhoud lost ook niet alles op. Je schrijnwerk moet namelijk perfect recht in het kader zitten. En soms wordt het beslag mechanisch sterk belast, bv. door een verkeerde of geforceerde bediening en daardoor zit de afstelling niet meer goed. Dat kunnen wij allemaal perfect oplossen.

Wanneer gaat die garantietermijn nu in?

Bij Windocare is de datum van de definitieve oplevering de startdatum van de garantie. Op de markt zien we dat soms de factuurdatum of de plaatsingsdatum wordt gebruikt.

Maar er is een grote verandering op til. De grote namen op de markt willen garantie binnenkort anders aanpakken. Ze willen werken met garantie op basis van het aantal bewegingen. Dat willen ze meten met sensoren om te weten hoe vaak een raam, deur, schuifraam … open- en dichtgaat. Zo zal een deur van een appartementsgebouw die veel intensiever wordt gebruikt dan pakweg de modale voordeur een andere garantieperiode hebben. Garantietermijnen worden daardoor veel logischer.

De grootste misvattingen over garantie op een rij

  • Je hebt garantie op externe schade of schade die je zelf veroorzaakt, bv. een thermische breuk in je glas (Niet waar: denk maar aan je auto: als je tegen een paaltje rijdt, heb je ook geen garantie.)
  • Je hebt garantie op werkuren en verplaatsingskosten. (Niet waar: die kosten worden gewoon aangerekend.)
  • Waar je ook woont, je krijgt overal dezelfde garantie. (Niet waar: tot op 5 kilometer van de kuststreek geeft geen enkele fabrikant garantie op de lak van de profielen door de zware oxidatie aan de kust die op de kleur invreet.)

Hoe zit dat bij Windocare met die garantie?

Wij geven twee jaar garantie op door ons geplaatste materialen. Daarom doen we ook geen gedeeltelijke vervangingen, want misschien gaat het onderdeel dat we niet hebben vervangen kapot en het andere niet. Zo kom je in een grijze zone terecht die we liever vermijden. Boven de tien jaar raden we dan ook altijd aan om beslag en de onderdelen ervan volledig te laten vervangen.

Maar als er toch dingen kapotgaan of anders moeten worden afgesteld, dan kun je terecht bij Windocare. Zowel bij onze service-helden voor afstelling en herstelling als voor onze onderhoudsproducten. Da’s ons duurzaam gedachtegoed. Met ons onderhoudscontract kun je op je twee oren slapen.

Meer blogposts:

jaaroverzicht 2023

Jaaroverzicht 2023

Naar jaarlijkse traditie blikken we graag nog eens terug op het afgelopen jaar in ons jaaroverzicht. We hebben het over onze ambities, maar ook over onze moeilijkheden en groeipijnen.
Verder lezen
Windocare technieker

Veiligheid bij Windocare: wat doen we voor onze servicehelden en voor jou?

Veiligheid is een bepalende factor in ál onze interventies: of het nu voor (schuif)ramen, deuren, rolluiken, screens of vliegenramen is.
Verder lezen
Herstelling van buitendeur

Deurtroubles: een gamma van problemen én oplossingen

In deze blog vind je een overzicht van alle deurproblemen die je in de herfst kunt verwachten. Gelukkig mét oplossingen van onze service-helden erbij.
Verder lezen

Haal een service-held in huis
Een professionele oplossing voor je buitenschrijnwerk?
Meld ons snel en makkelijk je probleem via ons online schadeformulier.
Binnen 48 uur ontvang je professioneel advies mét een prijsindicatie.

Maak een afspraak
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram