Hoe beslis je nu of je je vliegenramen best laat vervangen of herstellen? In deze blog leggen we uit waarop je moet letten, welke problemen je zoal kunt ondervinden en hoe je die kunt voorkomen.
Wanneer kan ik mijn vliegenraam best laten vervangen?
Is je vliegenraam ouder dan tien jaar? Want hoe ouder, hoe minder goed het gaas en de onderdelen eraan toe zullen zijn. De levensduur van gaas ligt namelijk tussen de 10 à 15 jaar, afhankelijk van hoe goed het gaas onderhouden is. Vaak is het goedkoper om je vliegenraam volledig te laten vervangen dan om het gaas te laten herstellen (zeker bij vliegenramen kleiner dan 1 m2).
Wanneer kan ik mijn vliegenraam best laten herstellen?
Voor kleine vliegenramen is vervangen dus goedkoper dan herstellen, want de kosten voor de werkuren wegen niet op tegen de productiekosten. Heb je grotere vliegenramen, zoals schuifvliegenramen of vliegendeuren, en is de constructie zelf nog goed? Dan is het wél interessant om het gaas te laten vervangen. Want een volledige vervanging kost al gauw 500 euro en meer. Overweeg dus altijd de ouderdom van je vliegenraam én de grootte ervan. En weet dat je de meeste onderdelen ook kunt laten herstellen door onze service-helden.
Ik wil mijn vliegenraam laten herstellen
Met welke kosten hou ik best nog rekening?
Nog een belangrijke vraag: kunnen we het vliegenraam ter plaatse herstellen? Daartoe moeten onze service-helden het plat kunnen leggen zodat ze het gaas kunnen opspannen. Ze hebben dus veel plaats nodig. Heb je een groot terras of een grote tuin? Dan is er geen probleem. Zo niet, moeten we de herstelling in het atelier doen. Denk er dus altijd om dat er ook transportkosten (van en naar het atelier) zijn bij een herstelling van je vliegenraam. Gelukkig komen onze helden overal ter plaatse. Je kunt uitgaan van een prijs tussen de 50 en 150 euro per vierkante meter.
Hoe groter je vliegenraam is, hoe complexer het transport, want voor oppervlaktes groter dan 2 m op 3 m moeten we onze speciale camionnette met zijlader inleggen. Is je vliegenraam nog groter (groter dan 4 of 5 m2)? Dan moet het sowieso naar de fabriek om het gaas industrieel te laten opspannen.
Wat kan er zoal kapotgaan?
1. Het vliegengaas
Je denkt misschien: ‘Wat kan er nu kapotgaan aan een vliegenraam?’. Wel, je vliegengaas is gevoelig. Een kleine tik van de kinderen of een pootje van je huisdieren kan er al voor zorgen dat het gaas scheurt. Mettertijd wordt het ook dunner en doorzichtiger, en dus ook fragieler. Gelukkig kun je onze helden altijd vragen om je huidig vliegengaas te vervangen door een steviger gaas. Zo vermijd je regelmatige vervanging. Een dunner of doorzichtiger gaas is uiteraard ook een (esthetische) optie, maar dat type gaas is gevoeliger.
2. De bewegende onderdelen
Net zoals bij ander buitenschrijnwerk kunnen ook de bewegende onderdelen van je vliegenraam, zoals de wieltjes van een schuifvliegenraam of de aluminium klikkers van je vliegenraam, kapotgaan. Zoals altijd hangt veel af van het preventief onderhoud. Hoe beter je vliegenraam onderhouden is, hoe langer het zal meegaan. Je kunt er dus voor zorgen dat vuil zoals (fijn)stof, zand, pluisjes … niet langer hun gangen kunnen gaan op je gaas. Onze WindoShampoo is daar de geknipte partner voor: je brengt hem aan zowel op het aluminiumprofiel als op het gaas. Het profiel spuit je best af en toe in met een siliconenspray. Uiteraard evolueren de bewegende delen van vliegenramen ook waardoor we misschien geen vervangstukken meer hebben voor vliegenramen ouder dan 10 jaar.
3. De stelschroeven van je schuifvliegenramen
Nadat je schuifvliegenramen een hele winter stil hebben gelegen, kan het gebeuren dat ze in de vroege lente plots stroef schuiven. Dat komt door de veelvuldige beweging in de zomer waardoor de stelschroeven telkens meer en meer afzakken. Ook vuil dat tussen de schroeven komt, kan een boosdoener zijn. Gelukkig kunnen onze helden dat euvel verhelpen door de schroeven weer aan te draaien en netjes af te stellen.
Tip van onze service-held: maak je schuifvliegenramen aan het einde van het seizoen schoon en draai de schroeven indien nodig aan.
4. De pomp van je vliegendeur
Een vliegendeur slaat soms té hard of té traag dicht. Dat ligt aan de afstelling van je vliegendeurpomp die het op de duur helemaal kan begeven. Of erger nog: je hebt je handen vol met bbq-schotels en je gebruikt je voeten om de vliegendeur te openen, waardoor je per ongeluk door het gaas heen schopt. Onze helden kunnen gelukkig schopborden installeren en de andere vliegendeur(pomp)kwaaltjes verhelpen.
Bbq-tip van de service-held: met het driehoekje aan je deurpomp kun je je vliegendeur tijdelijk blokkeren en helemaal laten openstaan.
Ga je liever zelf aan de slag met je gaas? Lees dan deze blog voor handige Harry’s.