Contacteer ons
Contacteer ons
ARTIKEL

Schuiframen: schuif vlotjes de zomer in

Laatst gewijzigd: 21 mei 2022
Condens op raam

Schuiframen zijn niet zomaar ramen. Door hun andere opbouw zijn ze best complex. Maar weet je ook hoe ze zijn opgebouwd? En welke zorgen een schuifraam met zich kan meebrengen?

Hoe is een schuifraam opgebouwd?

Schuiframen bestaan meestal uit hout, pvc of aluminium. Ze hebben een vast en een schuivend paneel. Het schuifraam moet altijd over een rail rollen: het staat op dunne wieltjes. Die schuifraamwieltjes noemen we loopwagens. De rail is in de meeste gevallen ook zichtbaar.

Weetje van de service-held: De wieltjes bestaan meestal uit metaal, nylon of kunststof. Het aantal loopwagens hangt af van het gewicht van het schuifraam. Met een goed onderhoud kunnen ze een levensduur van 20 à 30 jaar bereiken.

Meest voorkomende problemen bij elk type schuifraam

Er zijn 3 types schuiframen: een standaard schuifraam, een draai-kiepschuifraam en een hefschuifraam.

Weetje van de service-held: In de ramen- en deurenwereld noemen we het bewegende deel van een raam of een deur een vleugel. Het vaste deel noemen we het kader. We spreken dus ook van een schuif(raam)vleugel.

vliegenraam schuifdeur

Standaard schuifraam

Een standaard schuifraam schuift gewoon open. Zonder meer. Je bedient het met een hendel die je kunt vergrendelen met een haak of penhaak. Soms kun je het ook op slot doen met een knop of een cilinder. Het mechanisme is vrij eenvoudig: als het systeem is ingehaakt, dan is het schuifraam vast. Is het losgehaakt, dan is het open.

Tip van de service-held: Rolt je schuifraam al van bij het begin stroef? Dan zijn er misschien te weinig wieltjes voorzien in verhouding met het gewicht van de vleugel.

In het begin loopt alles letterlijk gesmeerd. Geen vuiltje aan de lucht, en zeker niet onder je schuifraam. Maar je raadt het al: hoe properder de rail en de wieltjes, hoe beter voor je schuifraam. Want ook zand, fijnstof en vuil kunnen zich daarop vastzetten. Daardoor rollen de kwetsbare wielen niet meer zo vlotjes en schuurt je schuifraam over het profiel. Maar ook de rail zelf kan verslijten. 

Misschien krijg je na een tijdje je schuifraam zelfs niet meer goed dicht. Afgesleten wielen zijn dan de boosdoeners. Ook het grote gewicht van het schuifraam kan de wielen stevig onder druk zetten.

Onze service-helden pakken al die problemen aan: de rail, de wieltjes, de afstelling, het slot dat stukgaat door gebrek aan smering … We vervangen zelfs het glas bij glasbreuk.

Hefschuifraam

Dit is een geavanceerder type schuifraam. Met de hendel creëer je een hefboom: je draait hem naar onder en op dat moment hef je het schuifraam op. Zo komen de wielen los en kun je heen en weer schuiven. In gesloten toestand staat het raam helemaal op de grond. Het profiel zakt over de rail en de wielen staan vast. Een hefschuifraam is dan ook beter qua isolatie en energienormen: het laat geen tocht door en zorgt voor een luchtdichte afwerking.

Tip van de service-held: je kunt je schuifraam perfect inbraakproof maken. Zet een balk tussen de vleugel en het kader. Zo barricadeer je je schuifraam als het ware. Want als het niet goed is afgesloten, kunnen ongenode gasten het gemakkelijk vanuit de buitenkant optillen en openrollen.

Het mechanisme of de stangbediening kan uiteraard ook stukgaan. Maar no worries, ook bij hefschuiframen staan onze service-helden voor je klaar.

Draai-kiepschuifraam

Dit type schuifraam kiept eerst naar je toe en daarna schuift het langs het vaste raam. Het schuifraam ligt als het gesloten is dus in hetzelfde vlak als het vast raam.

Tip van de service-held: Trek niet meteen aan de hendel, maar laat het draai-kiepschuifraam eerst helemaal naar je toe kiepen. Pas dan kun je ermee schuiven en beschadig je het mechanisme onderaan niet.

Het is dan ook servicegevoelig. Het ondergaat vaak verkeerde manoeuvres, wat alles kan ontregelen of het mechanisme zelfs kan doen afbreken. Ook een slecht onderhoud kan stokken in de rails én de wielen steken. En de loopwagens krijgen ook heel wat gewicht en beweging te verduren.

Onderhoudstip: Voor een goede smering spuit je je rail best nooit in met WD40 of een siliconenspray, maar met een droogsmeermiddel. Dat bestaat uit microscopische bolletjes die het vuil afstoten. Siliconen zijn vettig en trekken het stof dan weer aan. Een siliconenspray en WD40 gebruik je voor sloten.

Onze service-helden kunnen ook al het beslag vervangen. Zo vervangen we altijd de rail en de kap over de rail. Die bestaat immers vaak uit kunststof en kan afbreken.

Hoe verloopt een schuifraaminterventie?

Alles hangt af van het gewicht: de vleugel bestaat namelijk uit ((drie)dubbel)glas en een kader uit pvc, hout of een aluminiumkader. Dat weegt al gauw 150-250 kilogram en meer. Het glas moet er dan (met vleugel en al) uit. Daarvoor hebben we vier tot zes service-helden nodig. Ze tillen de vleugel op, leggen hem op de zijkant, demonteren de oude wielen (en vaak ook de bedieningsstang en het slotmechanisme), zetten de nieuwe wielen erin en heffen het geheel er weer in. Bij grote raampartijen kan dat zelfs oplopen tot 300 à 500 kilogram en hebben we een kraan nodig.

Weetje van de service-held: de grote uitdaging voor ons is om niets (vloerbedekking, parket …) te beschadigen. We hebben namelijk maar weinig speling en dat vormt een risico. Gelukkig zijn we van het voorzichtige type en hebben we veel ervaring.

Zit je in schuifraamnood? Contacteer ons dan snel. Bovendien geven we 2 jaar garantie op herstellingen. Wil je ook meer lezen over schuifvliegenramen? Dat kan hier.

Meer blogposts:

garantie contract

De relevantie van garantie: garantietermijnen uitgekleed

Garantie. Een veelbesproken topic waar we ook bij Windocare wat over te vertellen hebben. Want garantie is gelaagd. We leggen het glashelder uit in deze blog.
Verder lezen
afdichting raam

Waar komt die tocht toch vandaan?

Nu we allemaal met stijgende energieprijzen te kampen krijgen, is het belangrijk om na te gaan of we nergens tocht of water binnenkrijgen of warmte verliezen. Heb jij een van die problemen?
Verder lezen
huis in de wintertijd

Hoe maak ik mijn ramen en deuren winterklaar?

We zouden het heel kort kunnen houden: je ramen en deuren (én rolluiken, vliegenramen, schuiframen en zonwering) moeten een onderhoud en schoonmaakbeurt krijgen vóór je de winter ingaat. Punt. Maar we weten allemaal wel dat we daar niet altijd aan toekomen.
Verder lezen

Haal een service-held in huis
Een professionele oplossing voor je buitenschrijnwerk?
Meld ons snel en makkelijk je probleem via ons online schadeformulier.
Binnen 48 uur ontvang je professioneel advies mét een prijsindicatie.

Maak een afspraak
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram